Sivut Suomeksi

På Svenska

KARKEAKARVAINEN MÄYRÄKOIRA : DACHSHUND WIRE-HAIRED : TECKEL RAUHHAAR : STRÄVHÅRIG TAX

Kennel Playadel Bergs

24.12.2012

Jultider....

10.12.2012

Finska Kennelklubben har beviljat till mig Vuolasvirta -pris som är det högsta utmärkelse för meriterade hunduppfödare.

Playadel Bergs kennel Vuolasvirta palkinto

Stor tack till er aktiva Playadels Bergs hundägare.

I verkligheten om valpköpare inte meritera sina vovvar, kan inte uppfödare nå priset.

Priset delades ut på Helsingfors.

När man ändå åkte till fastlandet passade jag på och startade med Sally på grytprov. Hon har aldrig prövat konstgryt men det gick bra. Hon fick LUT C, så nu är hon meriterad spår, drev, gryt och utställning.

< jag & Ludvig Lurifax

under Sally och jag

07.12.2012

Vinter med snö kom för tidigt. Med det här snö mängden är jakt med tax slut. Fodertikarna

Xani och Sally hade ändå roligt. Dom jagade varandra i snön runt på gården.

Xani i skogen

Playadel Bergs Vidar Vid Villebråd  startade sit första drevprov.

Han fick MÄAJ 1:a & placerade sig på klubbmästerskap tvåa

03.11.2012

SE VCH & SE U(v,d)CH Playadel Bergs Saliga Snåla Sally,

fick på helgen MÄAJ 1. rå, från finska drevprov. I bilden tillsammans med domaren Yngve.

29.10.2012

När jaktsäsong är på gång, blir det inte så mycket utställning bilder

Flera jaktbilder på hälsningar från uppfödningar -12 sidan.

På bilden fodertikarna Mia och Sally i skogen

Playadel Bergs Saliga Snåla Sally & Playadel Bergs Mamma Mia MariaPlayadel Bergs Saliga Snåla Sally

12.10.2012

Harri fick skjuta en sextaggare från Mamma Mia Marias drev

09.10.2012

Rådjurs jakt har börjat

En liten killing från Saliga Snåla Sallys drev 06.10.

En större killing från Näsvisa Nooras drev  03.10.

24.09.2012

Öllie är parad med 11 åriga Stuttelegens Casper från Norge. Båda hundarna är drev och utställnings champion.

Valpar väntas födda ca. 25/11.

På bilden ung Casper

16.09.2012

SE VCH & SE U(v,d)CH Playadel Bergs Saliga Snåla Sally,

blev på helgen Svensks utställning champion SE U(v,d)CH

Playadel Bergs taxträff i Kuusamo

&

PB taxar på Finska taxklubbens taxdagar i  Tuorla

Vi har vanligtvis en uppfödnings taxträff per år. I år 2012 har det varit tre olika mindre PB taxträff olika ställen på Finland..

På våren på spårprov i Iitti, på augusti taxdagar i Tuorla och på september på Norra-Finland i Kuusamo.

PB-taxar med ägarna i Kuusamo 7.-8.09.2012

Taxar från Playadel Bergs bor i olika håll i Finland. träffen har tidigast varit i söder men nu på en gångs skull ordnade vi en träff i Kuusamo. Leenas bror lånade två stugor till oss. Jag hade sagt att vi kommer bo väldigt primitiva hållande och kommer att göra en liten promenad i fjällen. Inget av det stämde.

Vi hade eget sovrum till alla, två bastu, stora stugor med fin kök och underbara natur runt om oss. Den lilla skogspromenaden blev totalt 16,2 km lång.

Leena, Harri och jag började på torsdag att värma upp stugorna och fixa några hundgård som taxarna skulle få leka med varandra.

Några skulle komma på fredag och resten till lördag till hundpromenad.

På fredagens program var umgås med varandra och bada bastu förstås. Vissa personer va så modiga och simmade i de iskalla vattnet. Det gorde inte jag! Bara att fylla upp vattenflaskor i sjön fick mig att frysa. Så kalt var vattnet i den lilla insjön som stranden var stugan.

fredags kvällen var underbart. platt lugnt sjön, månen på himlen och dimma på stränderna.

Före tolv på lördag förmiddag kom sista deltagarna. På programmet var att ta en hundpromenad med picknick till Iivaaras topp.

Först värme vi upp med 5 kilometers bit på sand vägen, sen blev det 2 kilometers klättrande mot IIvaaras topp. En och annan deltagare blev andfådd. Men det lönade sig att klättra dit. Fin utsikt! Vackert väder som det va kunde man se till Rysslan (om man nu ville se det :-)

Efter ett kort dricka paus försatt vi neråt mot gamla skogen och till en tom stuga mitt i skogen. På Finland finns flera enkla stugor som man får övernatta gratis. Där fanns eldplats och en fin vattenkälla med kristallklart vatten. Nu var det lunch dags med korv och kaffe. Sista kilometerna var lätt att gå. Breda stigar och neråt..

Deltagarna från vänster till höger::

Kari o Profsiga Patrik & Turbo Tobbe, Vesa o Vidar Vid Villebråd, Janne, Sari o Oolannin Oscar, Leena o Linda Lyxlott & Salli  (setter) & Söta Sexiga Sussi, Juho, Riitta & Halla, jag o Listiga Linnea & Näsvisa Noora & Freckle-Face Calibra "Rut" & Magnifika Miika, Taina o Kloka Kristian, Janne o Ylilääkäri Ylppö & Iderika Ida.

Borta från bilden är  Harri,   och Merja som stannade till stugan med valparna Ylivoimainen Ykkönen & Yhteistyökyvykäs Ykä

Oscars ägare, Janne, hade med sig en GPS. När vi var tillbaka på våra stugorna kunde man konstatera att de 12 kilometers promenad blev 16,2 km. Så som vanligtvis mina promenad länder eller tidplaner stämmer inte riktigt. Men hur som hälst, det gjorde gott till alla att gå och hundarna var nöjda hela kvällen.

När vi promenerade hade Harri rökt fisk till förrätt och bastun var på värmning. Först i bastun sen wokkad middag  med plättar till efterrätt.

Den yngsta två benig deltagare, Juho, fick vänta snällt sina plättar nästan till midnatt. hur ändå vi försöker är vi ingen festande gäng. Igen var nästan alla i sängen före klockan var 12.

På söndagen var kvar bara frukost tillsammans, städning och långa resa hem. flera hade många kilometer till hem

Mamma Linnea & trötta barnen  Ykä ja Ykkönen

Tack till alla er som deltog på den trevliga helgen.

Specielt tack till Leena som fixade till oss tag över huvudet samt till Merja som stannade med mina valpar att jag kunde deltag på promenad.

Mera bilder fins här

PB-gäng på Finska taxklubben taxdagar i Tuorla  24.08.2012

Finska taxklubben ordnade taxdagar i Tuorla nära Åbo. I program fanns det olika prov och open show tävlingar (inte officiella utställningar). Tull dagarna deltog  10 PB taxar med sina ägare. Tyvärr hade jag inte möjlighet att vara med.

På tre olika provform deltog tre Playadel Bergs taxar och alla fick resultat!  Krut Gubben Kurt fick från drevprov en etta MÄAJ 1., Saris Sparsamma Sara från spårprov MEJÄ ÖPKL etta, Jålande Johanna "Maura" från grytprov LUT D. deltagande hundars alla resultat> Mäyräkoiraliiton monitoimipäivät

På Open show tävling hade Playadel Bergs Som Saaren Sisuseppo de bästa framgång. Han blev andra bästa hemmahund.

Grattis och tack till alla deltagande BP taxägarna. Och tack till Sirke som tåg alla foton.

Mera bilder finns här

från vänster: Krut Gubben Kurt, Ronja Ryövärintytär, Som Saaren Sisuseppo, Jålande Johanna, Strategiska Sture,

Utmanande Uffe ja Svindyra Sven-Erik. på bilden saknas Turbo Tobbe och Proffsiga Patrick

Bästa hemma hund II. Playadel Bergs Som Saaren Sisuseppo

03.09.2012

Jippii!!!! Nu kan man släppa los hundarna.

Var i skogen att träna Linnea, Noora, Sussi och Ville. Alla fixade drev.

30.08.-02.09.2012

Viltspår och utställningar i Sverige

I den här sommaren har det mesta varit hemma med valparna men nu bär det mot Sverige.

I Leenas stora bil fick 6 taxar gott om plats.

Taxarna som åkte med oss:  Leenas Sussi, mina Linnea, Noora och fodertik Venla samt Ville som bor på Åland.

På onsdag och torsdag kvällar deltog Venla och Villenpå viltspårprov.

Boda fick igen ettor så dom har nåt sitt spårchampionat med 3 raka ettor.

Vi hade hyrt en stor stuga var fins mycket platstill hundarna att leka.

Utställningar (3 dagar!) var på Sandviken och det ösregnade.

Tack o lov att Leena har så stor bil att vi kunde ha en utställnings tälte med oss. Det behövdes pga att det regnade från torsdag kväll till söndag morgonen.

Man kan vara nöjd med resultaten,"dåligaste"  resultat var very-good, det bästa CACIB ja PUoch BH 2.

Mesta framgån hade Ville, de sämsta hade Linnea. Hon hade alldedels för kort pälls att deltag på utställning.  Ville fick på boda dagar excilent med ck. På lördag var han tredje bästa hane med resev-cacib och på söndag andra bästa hane med cert och cacib.

Sussi & Noora fick o recer-cacib.

På alla tre dagar var vi på uppfödning grupp en etta med HP

Leeenaaa.... vakna

27.08.2012

Tax köar på gården

Ville, Venla  och  Wixi hälsade på oss

På gräsmattan i farten  Linnea, Noora, Ville ja Venla, med valparna  Wixi, "Ettan" och hemlös Ykä

Venla & Ville & Linnea & Ykä & "Ettan"

Venla & Ville

Venla & Wixi & Ykä

Venla & Ykä

25.08.2012

Playadel Bergs Söta Sexiga Sussi i Luumäki: BIM & Finsk utställning champion

24.08.2012

Taxsamling på soffan. Linnea, Noora, Venla, Sally & Miika.

Borta från bilden, Rut, Ville och valparna Ykä & Ettan

Har haft några "dagis" barn.

18-19.08.2012

Camping på holmen.

Åtminstone en gång på sommaren måste jag få övernatta på holmen. Mannen var på jobb, så det fick bli lilla roddbåten och tält.

Berit ställde upp och åkte med oberoende att det hade lovat regn på söndag. Utan henne skulle jag kunna inte heller åka. Inte ensam  med 5 vuxna taxar och två valpar.

Kvällen var ganska finn och hundarna var trötta efter allt springande på holmen.

När hundarna redan hade lagt sig att sova i sina bur, grillade vi på öppen eld.

Tälten som jag har är en billig tält men har två separata sovrum. Till hundarna hade vi fixat varm och skönt mellan sovrummen. Vi hade inte lika bra. Båda våran luftmadrasserna var sönder. Vi fick sova på tunna underlag på hårda berget, men vi somnade snabbt ändå.

Tidigt på söndag morgonen börjare det regna. Jag vaknade när det droppade vatten på mig. Tyvärr var tältet  inte vattentät. Det fanns stora vattenpölar inne i tältet. Hundarna hade det bra, varm och torrt. Picknick-"filtarna" som va över burarna är vattentäta. Men alla våran kläder & saker var våta. Vi tittade på klockan och tänkte 4 timmar till sen ska det sluta regna.

I tältet mellan sovrummen finns utrymme som har tak men inte botten. Då det gick koka kaffe på den lilla campingspisen som jag har.

Det bara regnade.  Inte ens Miika var ute, han som är alltid på farten. Vi åt kakor & smörgås och tänkte 3 timmar till men regnet slutade tidigare som vi trodde. Skönt!

Hundarna kryp ut från sina varma burar. Nu var det dags att springa igen.

Vi hängde våran våta saker och kläder på ankarlinan att dom skulle lite torka. Fixade lunch och planerade hemfärden. Då kom solen fram. Snurran startade inte och jag kan lova att det är svettigt försöka dra en snurra på gång om man har en ylletröja på sig i solskenet. (Den enda kläddplagg som var torr) Men ångrar mig inte över campning helgen.

På söndag kvällen trötta & lugna hundar och egen torr varm säng kändes väldigt skönt.

16.08.2012

På holmen med två valpar & fem vuxna taxar. Det var fart de.

Ykä & Ykkönen fick första gången känna efter hur är det att vara en skärgårds tax

Springa, gräva och vara helt slut på hemresan

10.-13.2012

Jag åkte "hälsa på bekanta turné" med taxarna "Rut", Miika, Noora, Linnea och valparna Xander, Ykä och Ykkönen

Valparna var så duktiga på åka båt och bil.

Sent på fredagskväll kom vi fram till Artjärvi. på stugan väntade Leena med taxarna Lotta och Sussi.

Som det brukar vara i Finland, blev bastu förstås.

På lördag efter att valparna hade somnat gjorde vi en skogspromenad. Miika & Sussi passade på vattenpaus gräva nya grop i skogen.

På kvällen  blev det vildmarks bad. Bara vi människor, taxarna hade gåt lagt sig redan.

Söndagen valparna fick träffa en lite större valp, halvår gammal springelsspaniel Arttu. Det blev svampskogen som är utmaning med flera taxar i koppel.

Måndag morgon fortsätt jag mot Lammi. där bor taxarna Maura & Börje. Miika var i en paradis när han fick gräva i deras hundgård.  Måndag fick jag säga adjö till Xander. Hans nya familjen hämtade han. Hans ska bo i Tammerfors.

Tidig på tisdag  fortsätt resan mot Masku att hämta Venla. Hon ska åka på utställning resa till Sverige). Snabbt visit och kisspaus på gräsmattan sen till taxarna Ida & "Osku" i Vehmaa . God middag & bastu bad och jag fick träffa igen valpen ylilääkäri Ylppö. Då var det 10 taxar på Jannes gård. Valparna hade roligt. Jag behövde inte sova ensam, men en bred säng går bra att dela med 5 taxar.

08.08.2012

Magnifika Miika lär valparna fixa trädgårds arbete

Linnea med sina son Ylermi & Ykä                     Ykä & Ykkönen "Ettan"

04.08.-05.08 2012

Playadel Bergs Söta Sexiga Sussi. SE MVA, ROP, BIS 3

På Söndag gick det nästan lika bra, hon var andra bästa tik.

Sally fick på båda dagarna MG. Hon är lite deppad efter löpet, det syns och känns. Inte lätt vara en kvinna.

På kvällen firade vi födelsedag & Sussis championat. Stekta abborfile med Fresita. Först var det bastu. Har aldrig tidigare badat i bastun var inte fins alls vatten. Jag som inte gillar kalt vatten, va tvunget att simma.

Från Kuopio (I Finland) fick vi roliga nyheter. Svindyra Svenerik alias Veksu hade placerad sig på tredje plats i internationell utställnings bästa hane tävlingen. Han fick sin första recerv-cacib

Sussi BT 2>

Sommarens första utställningsresa blev Sala och Gävle

En gångs skull  var vi bara två människor med två hundar, Sally och Sussi.

Sussi fick jätte fina resultat på båda dagarna.

I Sala vann hon först jaktklassen, sen blev hon bästa tik och bäst i rasen.  På sluttävlingar placerade hon sig på tredje plats i Best In Show. Nu kan hon titulera sig även SE UCH (utställning champion).

01.08.2012

Nya bilder om pojkarna som söker hem